RAPORT   DE   ACTIVITATE - 1998
 
 
 
 

    ASISTENTA SOCIALA :

Beneficiarii programelor de asistenta sociala ale Centrului Social pentru Copii Sf.Dimitrie sunt copii defavorizati  si tineri fara adapost, copii ai acestora si parinti (trei generatii). In anul 1998 numarul celor carora li s-a acordat asistenta sociala a fost de 103, dintre acestia 55 de persoane sunt in prezent beneficiare permanente ale programului de asistenta  sociala. Varsta acestora este cuprinsa intre 10 luni si 60 de ani.
 In afara acestora, in 1998 au fost ajutate sporadic mai multe persoane, care din diverse motive nu au fost incadrate in programul centrului (fie datorita redresarii situatiei lor materiale, fie din nerespectarea conditiilor contractului de asistenta sociala etc).
 Fiind un centru de zi, foarte multi copii au venit pentru o perioada variabila de timp la centru, fara a ramane aici.

A. Programul “street  work“ :

A avut in vedere selectionarea copiilor in vederea incadrarii in programele centrului, precum si observarea fenomenului “ copiii strazii”. In afara activitatii de selectionare, s-a acordat : asistenta medicala de urgenta, ajutor umanitar de urgenta, consiliere pentru rezolvarea conflictelor de grup, consilierea copiilor in vederea reintegrarii familiale, integrarii in programele de asistenta sociala guvernamentale sau a altor ONG-uri, sau a rezolvarii problemelor cu autoritatile etc.

Incepand cu luna mai, cand copiii au putut veni in centru, ponderea acestei activitati a scazut, membrii echipei fiiind solicitati in alte tipuri de activitati (anchete sociale, administrare apartamente sociale, activitate din centru etc).

B. Inchirierea apartamentelor sociale :

In 1998 au fost anchiriate 8 locuinte sociale, in prezent fiind administrate de personalul centrului 5 locuinte. La acestea se adauga Casa “ Sf.Dominic” si apartamentul social al Casei “Sf.Andrei”.

In aceste locuinte traiesc 36 de persoane, repartizate astfel incat sa nu necesite prezenta permanenta a unui educator, ceea ce anseamna o reducere considerabila a cheltuielilor (7 salarii + cheltuieli de intretinere).

C. Administrarea apartamentelor sociale :

A fost ancredintata asistentilor sociali manageri de caz si consta din :
- amenajarea locuintei ( unde a fost cazul), achitarea cheltuielilor curente si a chiriei lunare;
- reactualizarea si formarea deprinderilor casnice, a abilitatilor de autoingrijire personala;
- deprinderea copiilor , dar si a adultilor, sa administreze veniturile banesti (bugetul lunar), efectuarea unor cumparaturi impreuna cu copiii sau parintii acestora;
- ameliorarea relatiilor intrafamiliale;
- stimularea relatiilor cu comunitatea, aplanarea conflictelor cu membrii comunitatii, care tind cel mai adesea sa-i respinga pe  noii locatari “deosebiti” ;
 - stimularea si consilierea in vederea rezolvarii problemelor cu autoritatile (acte de identitate, obtinerea drepturilor banesti).
 In cateva cazuri, adaptarea asistatilor la noile conditii decente de viata desfasurandu-se cu probleme, sau nefiind acceptati de colocatari, asistentii sociali si unul din educatori au dormit o perioada in apartamentele sociale pentru a le acorda sprijin permanent.

D. Activitatea din centru  :
Aceasta a cuprins trei tipuri de actiuni :
a. Actiuni recreativ-formative si cu valoare terapeutica :
- croitorie si tapiserie;
- miscare-dans si karate;
- teatru;
- pictura;
- cursuri adaptate pentru calculator;
- iesiri in parc, la teatru, film etc;
- iesiri saptamanale la strand ( vara);
- tabara de la Cheia;
- tabara de la ferma ecologica de la Rusciori – Sibiu etc

b. Actiuni stimulative :
- concursuri cu premii acordate copiilor cu cele mai bune rezultate obtinute in cursul unei saptamani;
- concursul de vara (la sfarsitul verii au fost premiati toti copiii, an functie de rezultatele obtinute)

c. Activitati de tip scolar :
Prin semnarea unui protocol de colaborare cu Fundatia “Back to School”, incepand cu luna septembrie intreaga activitate a centrului a fost reorganizata :dimineata copiii participa la cursuri, iar dupa masa de pranz se fac  lectii de pregatire. Rezultatele sunt urmatoarele :
- 3 copii frecventeaza cursurile unor scoli normale ( clasele  III, IV, V) frecventand centrul dupa terminarea orelor de clasa ;
- 4 copii participa la cursurile educatorilor din centru pentru clasele  I-IV si  vor sustine examen la Scoala generala nr. 175 ;
- 7 copii participa la cursurile organizate de Fundatia “Back to school” si vor sustine examen la Scoala generala nr. 175;
 - 1 copil se pregateste pentru clasa a VII-a cu educatorii centrului;
- 1 copil se pregateste pentru  clasa a VIII-a cu educatorii centrului;
- 6 copii ( medie) inscrisi in programul Fundatiei “Back to School” participa la activitatile din centru;
- 4 copii participa la cursurile pentru clasele I – IV, dar cu rezultate foarte  slabe;
- copiii aflati in tranzit in aceasta toamna au frecventat si ei aceste
cursuri.
 Tinand seama de particularitatile psihice specifice copiilor de care se ocupa centrul, metodele pedagogice traditionale (activitati frontale dirijate cu intreaga clasa) au fost mai putin eficiente, fiind de preferat si punand-se in practica metodele centrate pe individ, putand astfel depista cauzele insuccesului sau incapacitatii de a indeplini o sarcina, putand respecta ritmul de lucru al fiecarui copil.
 Educatorii au observat comportamentul copiilor in complexitatea lui : acasa, in relatie cu cei care alcatuiesc familia, la centru, in relatia cu profesorii si educatorii, in relatiile cu colegii. Asa s-a putut constata ca majoritatea au carente afective, complexe de inferioritate, de la care decurg aproape toate dificultatile pe care le intampina. Eforturile educatorilor, ale asistentilor sociali se indreapta tocmai spre acoperirea acestui gol de afectivitate, atat cat este posibil.
 Pe langa carentele afective, au serioase lipsuri informationale : multi dintre ei, ajunsi la varste intre 14 – 15 ani nu au formata si stabilizata notiunea timpului (nu cunosc ceasul, lunile anului), au dificultati de discriminare a cuvintelor in cadrul propozitiei, nu au cunostinte minime despre mediul inconjurator.
d. educatie religioasa si asistenta religioasa;
- ore de religie;
- rugaciuni zilnice;
- botezarea unui numar de 11 copii cu varste cuprinse antre 1- 13 ani, nasii fiiind membrii ai comunitatii bisericii Stavropoleos;
- participarea la evenimente religioase .
 

 E.Asistenta medicala :
Fiind primul an de functionare, s-a inceput cu amenajarea cabinetului medical si dotarea lui cu instrumentarul, medicatia si materialele necesare asistentei medicale pediatrice, dar si pentru adulti (familiile copiilor).
Numar total de consultatii :   369
Numar total de tratamente consemnate : 437

Obiective avute in vedere :
- intocmirea fiselor medicale ale personalului si periodic efectuarea examenelor conform normelor M.S.;
- efectuare examene clinice generale + fise de observatie pentru toti copiii;
- asistenta medicala zilnica a copiilor ( consultatii + tratamente);
- asistenta medicala a membrilor familiilor copiilor;
- educatie sanitara si sexuala;
- vaccinari si intradermoreactii pentru prevenirea imbolnavirilor;
- controlul igienei si dezinfectiei in imobil;
- igienizare si deparazitare copii + familii;
- asistenta medicala in deplasari ( tabere, excursii, street work);
- stabilirea meniului zilnic;
- inspectii sanitare la blocul alimentar;
- vizite la familii si copiii spitalizati;
- contacte in vederea colaborarii cu unitati medicale specializate ( ARAS);
- contacte in vederea sponsorizarii cu medicamente, materiale consumabile, dezinfectante etc.;
- colaborarea cu unitati medicale ( spitale, policlinici) in vederea efectuarii examenelor de laborator si paraclinice si a examenelor de specialitate.
Patologia cu care ne-am confruntat mai frecvent a fost : dermatologica, parazitara, infectioasa respiratorie acuta.
 In cadrul activitatii de prevenire a infectiilor, copiii neluati in evidenta de nici o unitate medicala pediatrica au fost vaccinati :
- antirujeolic;
- antihepatita B;
- antipoliomielita ( prima doza);
- difterotetanic – I doza;
- difterotetanopestuos – I doza
Periodic au fost efectuate vizite la celelalte case ale Concordiei si la unele
domicilii ale copiilor, unde au fost intocmite procese verbale privind starea de igiena a locuintelor si s-a efectuat educatie sanitara.

E. Actiuni specifice psihologului :
Metodele folosite in vederea cunoasterii copiilor au fost :
- metoda observatiei (observarea zilnica a comportamentului);
- metoda convorbirii si interviul psihologic;
- metode psihometrice (care vizeaza masurarea capacitatilor psihice ale copilului in vederea stabilirii nivelului de dezvoltare):
        - teste proiective;
        - teste de inteligenta;
        - chestionare de personalitate
        - baterie de teste privind dezvoltarea anumitor procese psihice;
        - analiza pedagogica si curriculum al dezvoltarii sociale si personale.
In urma cunoasterii copiilor si stabilirii problemelor particulare cu care acestia se confrunta, s-au aplicat urmatoarele terapii :
1. Terapii individuale ( relaxare, sugestie, ludoterapie, artterapie etc)
2. Terapii de grup ( psihodrama, joc de rol)
S-a urmarit : cresterea coeziunii de grup, reducerea agresivitatii, ameliorarea starilor subiective de disconfort, reducerea inadpatarii sociale, cresterea adaptarii, diminuarea tensiunilor si conflictelor interne etc.
Ca urmare a desfasurarii acestor activitati, s-au desprins urmatoarele caracteristici ale copiilor strazii :
- existenta regresiei afective, manifestata prin fixare la stadii timpurii de dezvoltare;
- tulburari de concentrare a atentiei cu momente de disparitie a interesului datorita inhalarii de aurolac;
- autopunitie (autoagresiune) – prezinta frecvente taieturi cu lama in urma inhalarii de aurolac, inacceptarea propriei persoane, lipsa simtului autoprotectiei fizice;
- oportunism (incearca sa profite de orice noua situatie care le poate aduce un profit);
- resimt acut lipsa de afectiune (principala cauza ce l-a determinat pe copil sa fuga in strada);
- fiecare copil doreste sa castige atentia, fiind intr-o permanenta competitie cu ceilalti;
- prezenteism (nu este preocupat de viitor);
- prezinta un scazut sentiment al demnitatii (nu se jeneaza sa joace rolul handicapatului fizic sau psihic daca aceasta ai aduce profit);
- scazut simt al proprietatii;
- lipsa de structurare a dorintelor;
- slaba acceptare a unui sistem de valori normal;
- neincredere in fortele proprii;
- nu au incredere in nimeni ;
- deseori manifesta violenta fata de animale sau fata de cei mai slabi;
- perceptie diferita a timpului (ori nu are formata perceptia temporala, ori timpul este perceput in functie de evenimente importante).

F. Evolutia psihopedagogica a copiilor :
S-au constatat urmatoarele :
- imbogatirea vocabularului;
- corectarea partiala a unor tulburari de vorbire;
- dezvoltarea operatiilor mintale;
- formarea  si consolidarea deprinderilor de citit, scris si de calcul;
- formarea unor deprinderi de autoangrijire;
- maturizare afectiva;
- scaderea agresivitatii.

G. Actiuni de promovare a problematicii copilului aflat an dificultate :
- participare la conferinte, interviuri etc;
- colaborarea cu :   - Fundatia Back to school
                              - Fundatia “ Copiii Romaniei”

H. Evaluarea programului :

Programul centrului este bun, dovezile in acest sens fiind :
- copiii nu mai inhaleaza aurolac ( cu 2 exceptii – adolescentii centrului, din grupul de la Gara de Nord);
- nu mai au tendinte autoagresive;
- frecventeaza zilnic centrul, respectand regulamentul si programul centrului.
Aceasta arata ca se poate vorbi de o stare generala de bine a copilului, raportata la momentul venirii lui la centru.
Suferinta vietii in strada si  lipsa de afectiune ii vor urmari insa toata viata, astfel incat putini copii au sanse reale de reintegrare sociala (si aceasta cu eforturi deosebite, pe care si centrul nostru le depune), pentru cei mai multi frecventarea centrului social nu reprezinta decat o perioada de relativa acalmie.
 
 
[Inapoi]