PROGRAMUL   CENTRULUI   SOCIAL

1. Grupul tinta :

Copiii defavorizati care nu dispun de conditiile necesare dezvoltarii fizice sau psiho-sociale normale. Neexistand posibilitatea adapostirii copilului in timpul noptii, in programul centrului vor fi inscrisi numai copii care mai pastreaza legatura cu familia. Copiii care nu mai au familie, sau refuza contactul cu aceasta, vor fi asistati in colaborare cu institutiile statului sau cu alte ONG-uri.

2. Obiective :

    2.1. Reintegrarea sociala a unui numar cat mai mare de copii marginalizati;
    2.2. Sensibilizarea si informarea opiniei publice despre fenomenele sociale intalnite.

3.Tipuri de activitati. Mod de lucru :

    3.1.Activitatea in strada :
        3.1.1. Contactarea si observarea grupurilor de copii
        3.1.2.Asistarea copiilor – adaptata conditiilor de strada :
            - ajutor umanitar ( asistenta medicala , hrana etc)
            - consilierea unor conflicte de grup;
            - consilierea in vederea contactarii familiei
            - consilierea pentru facilitarea relatiilor cu autoritatile, cu alte ONG-uri
        3.1.3. Selectionarea copiilor ce vor frecventa zilnic centrul social.
            Durata – nelimitata.
    3.2. Activitati destinate copiilor ce frecventeaza zilnic centrul :

Curtea Centrului

        3.2.1. Activitati centrate pe mediul familial :
            - consilierea membrilor familiei in vederea refacerii si consolidarii relatiilor intrafamiliale, modelarea unei atmosfere calde si optimiste;
            - consilierea familiei cu privire la relatiile cu autoritatile (procurarea actelor, obtinerea pensiilor etc), gasirea unui loc de munca, la intelegerea realitatii sociale.In functie de particularitatile fiecarui caz, asistatul social este stimulat sa-si rezolve singur problemele, sustinerea constand indeosebi din informatii utile, precum si din asigurarea unui climat de siguranta si speranta in viitor. Scopul este de a deprinde familia sa gaseasca solutii la problemele existentei cotidiene, fara ajutorul asistentului social.
            - acordarea ajutorului umanitar familiei (asistenta medicala, imbracaminte, buget lunar, locuinta). Orice forma de ajutor material reprezinta o stimulare si o responsabilizare a familiei. Acordarea ajutorului material se face numai dupa semnarea contractului de asistenta sociala.
            - considerand familia naturala drept mediul optim de dezvoltare a copilului, aceasta va fi asistata numai daca se va dovedi cooperanta si va favoriza eforturile fundatiei in sensul educarii copilului. In caz contrar vor fi sesizate institutiile competente, in vederea demararii procedurii de decadere din drepturile de parinte.

Parintele Iustin cu copiii

        3.2.2. Activitati  centrate pe copil :
        Caracteristicile copiilor din grupul tinta (traume afective si regresii de varsta, tulburari de dezvoltare) conduc spre singura forma de motivatie ce poate fi eficienta in educatia acestora : motivatia afectiva.
Carentele afective au lasat in urma un copil insetat de dragoste, gata sa proiecteze imaginea parintilor asupra educatorilor preferati. Totodata copilul respins de societate se simte respins de tot ce-l inconjoara nou, uneori neacceptand propriul  Eu. In consecinta, el este foarte sensibil la actiunile educatorilor, interpretand drept ostila orice tendinta a acestora de a-i ameliora comportamentul social. Orice adult din perimetrul centrului este asimilat “educatorului”, iar trairea pozitiva sau negativa cu acesta este extinsa asupra centrului.

Abilitatile pedagogice si talentul membrilor echipei, capacitatile lor de empatie, necesare intelegerii corecte a frustrarilor copilului sunt esentiale pentru formarea motivatiei afective. Aceasta permite satisfacerea si a altor forme motivationale (de siguranta, de apartenenta), impreuna conducand spre o relativa dependenta a copilului de educatorii preferati, deci o baza solida pentru atingerea scopurilor activitatii din centru.

    A. Maturizarea afectiva si dezvoltarea unei personalitati armonioase prin:
- desfasurarea activitatilor dupa principiile psihoterapiei de grup;
- ludoterapie;
- artterapie;
- psihodrama;
- relaxare si sugestie;
- terapie cognitiva;
- terapie individuala

 Se pune accentul pe intarirea Eu-lui, formarea imaginii de sine, stimularea respectului de sine, dezvoltarea constiintei de sine.

Ora de teatru

    B. Constructia sistemului cognitiv prin :
- scolarizare sau (cand nu este posibil) desfasurarea activitatilor scolare dupa programa Ministerului Educatiei;
- imbogatirea vocabularului si formarea notiunilor, simultan, conform programei scolare si pentru acoperirea lacunelor copilului
- formarea si dezvoltarea operatiilor mintale;
- corectarea tulburarilor de limbaj;
- exercitii pentru concentrarea si educarea atentiei;
- stimularea imaginatiei;
- acumularea  cunostintelor despre lume si despre propriul corp.

    C. Formarea abilitatilor si deprinderilor sociale
- educarea posturii si a posibilitatilor de miscare ale propriului corp,
- autocontrolul;
- comportamentul verbal;
- deprinderi de autoingrijire;
- conduita in diferite locuri si situatii

Durata : este de presupus o perioada lunga de timp, dependenta de particularitatile fiecarui copil.

    4.Instrumente pentru evaluarea programului :
        4.1. Dosarul social – cuprinde toate datele despre copil; copii dupa actele acestuia si ale familiei, note despre cheltuielile suplimentare, consemnarea evenimentelor importante din viata copilului.
        4.2. Dosarul evolutiei copilului :
            - anamneza
            - teste de personalitate (periodic)
            - teste de inteligenta ( periodic)
            - teste de dezvoltare si cunostinte ( 2 in fiecare luna)
            - analiza pedagogica si curriculum al dezvoltarii sociale si personale
            - consemnarile comportamentului copilului ( 2-3 ori/saptamana)
        4.3. Raportul lunar : contine rezumatul consemnarilor din 4.1. si 4.2., in perioada de o luna
        4.4. Alte instrumente :
        - contractele de colaborare cu institutii  ale statului sau alte ONG-uri
        - publicarea unor studii ale fenomenelor intalnite.

         5. Instrumente si metode pentru evaluarea activitatii personalului
            5.1. Psihologul :
                5.1.1. Completarea dosarului de evolutie al copilului conform 4.2.
                5.1.2. Raportul saptamanal – cuprinde enumerarea activitatilor desfasurate in fiecare zi, precum si numele copilului beneficiar.
                5.1.3. Studii referitoare la fenomenele deosebite intalnite in aceasta activitate.
            5.2. Educatorul :
                5.2.1.  Completarea dosarului de evolutie al copilului, conform 4.2. Progresul copilului ( raportat la posibilitatile acestuia), asa cum rezulta din acest  dosar.
                5.2.2. Raportul saptamanal – cuprinde enumerarea activitatilor desfasurate in fiecare zi, precum si numele copilului beneficiar.
                5.2.3. Studii referitoare la fenomenele deosebite intalnite in aceasta activitate.
            5.3. Asistentul social :
                5.3.1. Completarea dosarului social ( 4.1.).
                5.3.2. Raportul saptamanal – cuprinde enumerarea activitatilor desfasurate in fiecare zi.
                5.3.3. Studii referitoare la fenomenele deosebite intalnite in aceasta activitate.
                5.3.4. Contracte de colaborare incheiate cu institutiile statului sau alte ONG-uri.
 

[Inapoi]