1. Grupul tinta :
Copiii defavorizati care nu dispun de conditiile necesare dezvoltarii fizice sau psiho-sociale normale. Neexistand posibilitatea adapostirii copilului in timpul noptii, in programul centrului vor fi inscrisi numai copii care mai pastreaza legatura cu familia. Copiii care nu mai au familie, sau refuza contactul cu aceasta, vor fi asistati in colaborare cu institutiile statului sau cu alte ONG-uri.
2. Obiective :
2.1. Reintegrarea sociala
a unui numar cat mai mare de copii marginalizati;
2.2. Sensibilizarea si
informarea opiniei publice despre fenomenele sociale intalnite.
3.Tipuri de activitati. Mod de lucru :
3.2.1.
Activitati centrate pe mediul familial :
- consilierea membrilor familiei in vederea refacerii si consolidarii relatiilor
intrafamiliale, modelarea unei atmosfere calde si optimiste;
- consilierea familiei cu privire la relatiile cu autoritatile (procurarea
actelor, obtinerea pensiilor etc), gasirea unui loc de munca, la intelegerea
realitatii sociale.In functie de particularitatile fiecarui caz, asistatul
social este stimulat sa-si rezolve singur problemele, sustinerea constand
indeosebi din informatii utile, precum si din asigurarea unui climat de
siguranta si speranta in viitor. Scopul este de a deprinde familia sa gaseasca
solutii la problemele existentei cotidiene, fara ajutorul asistentului
social.
- acordarea ajutorului umanitar familiei (asistenta medicala, imbracaminte,
buget lunar, locuinta). Orice forma de ajutor material reprezinta o stimulare
si o responsabilizare a familiei. Acordarea ajutorului material se face
numai dupa semnarea contractului de asistenta sociala.
- considerand familia naturala drept mediul optim de dezvoltare a copilului,
aceasta va fi asistata numai daca se va dovedi cooperanta si va favoriza
eforturile fundatiei in sensul educarii copilului. In caz contrar vor fi
sesizate institutiile competente, in vederea demararii procedurii de decadere
din drepturile de parinte.
3.2.2.
Activitati centrate pe copil :
Caracteristicile
copiilor din grupul tinta (traume afective si regresii de varsta, tulburari
de dezvoltare) conduc spre singura forma de motivatie ce poate fi eficienta
in educatia acestora : motivatia afectiva.
Carentele afective au lasat in urma un copil
insetat de dragoste, gata sa proiecteze imaginea parintilor asupra educatorilor
preferati. Totodata copilul respins de societate se simte respins de tot
ce-l inconjoara nou, uneori neacceptand propriul Eu. In consecinta,
el este foarte sensibil la actiunile educatorilor, interpretand drept ostila
orice tendinta a acestora de a-i ameliora comportamentul social. Orice
adult din perimetrul centrului este asimilat “educatorului”, iar trairea
pozitiva sau negativa cu acesta este extinsa asupra centrului.
Abilitatile pedagogice si talentul membrilor echipei, capacitatile lor de empatie, necesare intelegerii corecte a frustrarilor copilului sunt esentiale pentru formarea motivatiei afective. Aceasta permite satisfacerea si a altor forme motivationale (de siguranta, de apartenenta), impreuna conducand spre o relativa dependenta a copilului de educatorii preferati, deci o baza solida pentru atingerea scopurilor activitatii din centru.
A. Maturizarea afectiva si
dezvoltarea unei personalitati armonioase prin:
- desfasurarea activitatilor dupa principiile
psihoterapiei de grup;
- ludoterapie;
- artterapie;
- psihodrama;
- relaxare si sugestie;
- terapie cognitiva;
- terapie individuala
Se pune accentul pe intarirea Eu-lui, formarea imaginii de sine, stimularea respectului de sine, dezvoltarea constiintei de sine.
B. Constructia sistemului cognitiv
prin :
- scolarizare sau (cand nu este posibil) desfasurarea
activitatilor scolare dupa programa Ministerului Educatiei;
- imbogatirea vocabularului si formarea notiunilor,
simultan, conform programei scolare si pentru acoperirea lacunelor copilului
- formarea si dezvoltarea operatiilor mintale;
- corectarea tulburarilor de limbaj;
- exercitii pentru concentrarea si educarea atentiei;
- stimularea imaginatiei;
- acumularea cunostintelor despre lume
si despre propriul corp.
C. Formarea abilitatilor si
deprinderilor sociale
- educarea posturii si a posibilitatilor de miscare
ale propriului corp,
- autocontrolul;
- comportamentul verbal;
- deprinderi de autoingrijire;
- conduita in diferite locuri si situatii
Durata : este de presupus o perioada lunga de timp, dependenta de particularitatile fiecarui copil.
4.Instrumente pentru evaluarea
programului :
4.1. Dosarul social – cuprinde toate datele despre copil; copii dupa
actele acestuia si ale familiei, note despre cheltuielile suplimentare,
consemnarea evenimentelor importante din viata copilului.
4.2. Dosarul evolutiei copilului :
- anamneza
- teste de personalitate (periodic)
- teste de inteligenta ( periodic)
- teste de dezvoltare si cunostinte ( 2 in fiecare luna)
- analiza pedagogica si curriculum al dezvoltarii sociale si personale
- consemnarile comportamentului copilului ( 2-3 ori/saptamana)
4.3. Raportul lunar : contine rezumatul consemnarilor din 4.1. si 4.2.,
in perioada de o luna
4.4. Alte instrumente :
-
contractele de colaborare cu institutii ale statului sau alte ONG-uri
-
publicarea unor studii ale fenomenelor intalnite.
5. Instrumente si metode pentru evaluarea activitatii personalului
5.1. Psihologul :
5.1.1. Completarea dosarului de evolutie al copilului conform 4.2.
5.1.2. Raportul saptamanal – cuprinde enumerarea activitatilor desfasurate
in fiecare zi, precum si numele copilului beneficiar.
5.1.3. Studii referitoare la fenomenele deosebite intalnite in aceasta
activitate.
5.2. Educatorul :
5.2.1. Completarea dosarului de evolutie al copilului, conform 4.2.
Progresul copilului ( raportat la posibilitatile acestuia), asa cum rezulta
din acest dosar.
5.2.2. Raportul saptamanal – cuprinde enumerarea activitatilor desfasurate
in fiecare zi, precum si numele copilului beneficiar.
5.2.3. Studii referitoare la fenomenele deosebite intalnite in aceasta
activitate.
5.3. Asistentul social :
5.3.1. Completarea dosarului social ( 4.1.).
5.3.2. Raportul saptamanal – cuprinde enumerarea activitatilor desfasurate
in fiecare zi.
5.3.3. Studii referitoare la fenomenele deosebite intalnite in aceasta
activitate.
5.3.4. Contracte de colaborare incheiate cu institutiile statului sau alte
ONG-uri.